понедељак, 24. октобар 2011.

Moje dojke su sad ok, a tvoje?


Pre dva dana uključila sam se u akciju #MojedojkesuOK koju su pokrenule Mahlat i OrganVlasti. Na nagovor Mahlat, odlučila sam da svoje iskustvo podelim sa vama.

U mojoj bližoj porodici već nekoliko godina bilo je različitih slučajeva oboljevanja od tumora. Kako postoji genetska predispozicija za dobijanje pojedinih bolesti, rešila sam da proverim svoj organizam.

Nekako tih dana, zavrteo se i na TV-u spot o samopregledu dojke. Tog trenutka odlučila sam da ne budem lenja, i da odvojim pet minuta za to. Tokom samopregleda pod mojim prstima je pobegla kuglica. Vratila sam se ponovo na isto mesto, kuglica je i dalje bila tu. Onda sam dodirnula sinhronizovano isto mesto na obe dojke, misleći (pogrešno) ako ima i na drugoj, onda je to OK.  Međutim, kuglica se nalazila samo na levoj dojci.


Uspaničila sam se. Sutradan sam pozvala Dom zdravlja. Rekli su mi da za ultrazvuk dojke moram da sačekam bar tri nedelje, jer em im je aparat u kvaru, em kad ga poprave biće velika gužva. U mojoj glavi nije bilo vremena za čekanje. Otišla sam u privatnu kliniku. 

„Gospođice, na levoj dojci imate tumornu formaciju, veličine 18 milimetara“, odzvanjalo mi je u glavi.
„Možete li da mi objasnite, šta to znači?“, upitala sam prestravljeno.
„To ne mogu ja da vam kažem, moraćete da zakažete kod onkologa. Naši onkolozi će vas rado pregledati...“ .
Dalje je nisam slušala. Na brzinu sam se obukla i sa onim snimkom uputila u Dom zdravlja po uput za Onkološki institut. Usput sam prestravila mamu, tatu i dečka. Ne znam kako sam vozila, plakala sam ceo put.

Dva dana kasnije imala sam zakazan pregled na onkologiji. Dok sam sedela u čekaonici  naslušala sam se raznih priča. Žene su se otvarale jedna po jedna. Njihove priče bile su bolne, te mi je svaki sekund boravka tu bio sve teži i teži.

Ubrzo me primio doktor. Posle anamneze, pregleda ultrazvuka i njegovog pregleda, konstatovan mi je fibroadenom. Fibroadenoma mammae je meštoviti fibroepitelni benigni tumor dojke. Čini 7% svih promena (čvorića) dojke. Najčešće se javlja kod žena od 30. do 40. godine. To je pojedinačan tumor veličine od 1 do 10 cm okruglog ili ovalnog oblika. Fibroznom kapsulom različite debljine je jasno ograničen od okolnog tkiva dojke.

Moj fibroadenom je bio veličine 18 milimetara. Rečeno mi je da je lečenje hirurško, ali da ih odstranjuju kada dostignu 2 centrimetra. Sa jedne strane sam osećala olakšanje, jer nije u pitanju karcinom. Sa druge strane me uhvatio strah od operacije. Videvši da sam se uplašila, doktor mi je predložio da dođem ponovo za šest meseci i da ga uklonimo ukoliko raste. 

Odlika fibroadenoma je i to da se on može povući, i potpuno nestati. Šest meseci kasnije, fibroadenom je bio manji dva milimetra. Dva milimetra su ništa, ali je ipak bio manji. Posle tri godine redovnih kontrola,  moj fibroadenom se smanjio na 8 milimetara. Kako tokom trudnoće može doći do njegovog povećanja, pratim ga. Otvoren mi je karton na Onkološkom institutu, i redovno odlazim na zakazane kontrole.

Drage moje, odvojite 5 minuta za sebe. Učinite prvi korak – samopregled. Ako mislite da niste u stanju same da ocenite, otiđite na ultrazvučni pregled (do 40 godine često ne rade mamografiju o tome je pisala Angelina). Svaki minut vašeg života je važan. I vama i vašoj porodici i dragim ljudima. Ne gubite vreme bez veze.  Da citiram Angelinu, rak dojke uočen na vreme, izlečiv je 96%. 


MOJE DOJKE SU OK, A TVOJE?

Pratite nas na FB i na #mojedojkesuOK

Нема коментара:

Постави коментар